Home » Over ProjectPiloot » NaFIGeren
NaFIGeren is een methode om te komen tot succesvolle verbetertrajecten. De sleutel ligt in het horen, zien en waarderen van “alle” betrokkenen, met name in de voorbereidende fase van het project. Dit leidt tot realistische plannen die gedragen worden door alle medewerkers en andere belanghebbenden.
Door te NaFIGeren voorkom je weerstand, vertragingen en budgetoverschrijdingen. Omdat iedereen uit alle geledingen betrokken zijn, overzie je alle aspecten, inclusief hun onderlinge relaties. Dit leidt tot een project waarin aan alles is gedacht. Zo kom je tot een helder plan en wordt het eenvoudig om de verwachtingen te managen
NaFIGeren is een combinatie van het woord navigeren en de eerste letters van Feiten, Ideëen en Gebeurtenissen. Drie componenten die een belangrijk onderdeel vormen van de aanpak en invulling geven aan de 4de dimensie: TIJD.
De methode is bedacht door ProjectPiloot Wim Rutten en onder andere afgeleid zijn van, en een combinatie is van onder meer de Why-How-What cirkel van Simon Sinek, Omdenken, NLP, DISC en Risk Based Testing.
Overzicht sessie: In een sessie van 2,5 uur brengen we het probleem in kaart met minimaal 8 mensen die verschillende functies bekleden. De deelnemers verzamelen inzichten op basis van feiten, ideeën en gebeurtenissen. Dit leidt tot overzicht en prioriteiten. Uit ervaring blijkt dat hiermee 90% tot 85% van het “gedoe” of de ‘uitdaging” op hoofdlijnen in beeld is.
Verwerken van de input en thema’s rangschikken: We verwerken de input van de sessies, waaronder behoeften, successen, risico’s en problemen en categoriseert deze naar thema’s. De thema’s worden vervolgens gerangschikt naar de drie domeinen: Behoeften, Mensen en Systemen, volgens het BMS-model van ProjectPiloot.
Terugkoppeling naar deelnemers: We koppelen de thema’s terug naar de deelnemers, waarbij zij de kans en impact van elk thema inschatten om te bepalen wat zij het belangrijkste vinden.
Bepalen gemiddelden en risicodiagram: Vervolgens bepalen we het gemiddelde van de kans en impact en nemen dit op in een risicodiagram. Van hieruit kan men gericht en weloverwogen prioriteren en focus aanbrengen.
Samenstellen thema document. De thema’s worden overzichtelijke opgeleverd met de verzamelde problemen, successen, risico’s en behoeften. Op basis daarvan kan doelen stellen door de juiste maatregelen te benoemen met bijbehorende risico’s.
Prioriteiten en verantwoordelijkheden vaststellen: Bepalen van de top prioriteiten, verantwoordelijkheden vaststellen en bespreken wie wat oppakt.
Maatregelen en risico’s per thema: Voor elk thema worden maatregelen en risico’s bepaald.
Actieplan ontwikkelen: Deze informatie wordt verwerkt in een concreet actieplan (op één A3-formaat) waarin de doelen worden geformuleerd.
Doelgerichte uitvoering volgens OKR Aanpak: Om de gewenste resultaten te bereiken, worden acties uitgezet volgens de OKR aanpak. Bij grote of complexe projecten kunnen de acties opgenomen worden in een projectplan.
Resultaat behalen: Het doel is optimale resultaten behalen met draagvlak en daadkracht, grip op je project, flow in je team en tevredenheid bij je stakeholders.
NaFIGeren biedt jou een proactieve, gestructureerde en diepgaande aanpak om de uitdagingen van grote veranderingsprocessen succesvol te beheren