Klantcase GGD Amsterdam

Van chaos naar controle

GGD Amsterdam

Procesoptimalisatie

In een crisissituatie kreeg de GGD Amsterdam weer grip op documenten, processen en samenwerking door alles eenvoudig, visueel en samen met medewerkers te ordenen.

Het vraagstuk

Tijdens de coronapiek werkte de GGD Amsterdam met duizenden tijdelijke krachten, maar achter de schermen heerste chaos. Documentatie was versnipperd, processen onduidelijk en medewerkers misten overzicht en richting. De organisatie balanceerde tussen opschalen of massaal kennisverlies. Hun verlangen? Rust, controle en een werkstructuur die wél werkte.

De oplossing

ProjectPiloot startte direct met de NaFIGeren® aanpak om snel overzicht en eigenaarschap te creëren. We voerden gerichte gesprekken met medewerkers om knelpunten in kaart te brengen en richtten een cloudbased systeem in voor proces en documentbeheer. In korte werksessies visualiseerden we 29 processen op een manier die iedereen begreep en kon gebruiken. Van 86.000 losse documenten gingen we naar 1 centrale werkomgeving.

Het resultaat

Medewerkers hoefden niet meer te zoeken, te twijfelen of eigen lijstjes bij te houden; alles stond op één plek, duidelijk en actueel. Nieuwe collega’s waren sneller ingewerkt, wat directe verlichting gaf op de werkvloer. Teams begrepen hun rol beter, wat leidde tot meer vertrouwen en soepelere samenwerking. Het bracht rust in een chaotische periode én gaf de GGD het vertrouwen om verder te bouwen op deze werkwijze.

Terugblik: Verandering die blijft hangen

Het project bij GGD Amsterdam was intensief en impactvol. Ondanks de hoge werkdruk wisten we samen met de medewerkers op de werkvloer structuur, overzicht en eigenaarschap terug te brengen. De openheid en betrokkenheid van het team, én de wil om echt anders te werken, maakten dit traject bijzonder waardevol.

In maart 2025 nam de GGD opnieuw contact op om verder te bouwen met het Document Management Systeem dat we destijds hebben geïntroduceerd. Een duidelijke bevestiging dat verandering beklijft – als je het samen aanpakt en luistert naar  wat de medewerkers willen. 

Werken met ProjectPiloot is eenvoudig

Stap 1

Maak kennis

In een vrijblijvende kennismaking luisteren, spiegelen en krijgen we
scherp wat er écht speelt.

Stap 2

Volg de workshop

Haal samen met alle medewerkers naar boven waar het wringt en waar de kansen liggen.

Stap 3

Ervaar het succes

Profiteer van een glashelder overzicht en concrete verbeteracties om de organisatie te laten groeien.

Om de bedrijfsscan te kunnen starten hebben we een paar gegevens nodig!

Waar mogen we de brochure naar verzenden?