Projectpiloot
Effectief verandermanagement

Voor succesvolle verbetertrajecten

Over ProjectPiloot

Wat is een ProjectPiloot ?

Een ProjectPiloot is een projectleider met overzicht over zijn verbetertraject. Hij heeft letterlijk overzicht, inzicht én uitzicht.

Kan iedereen Projectpiloot worden?

Iedereen kan ProjectPiloot worden. Je hoeft alleen de NaFIGeren methode te leren, dat doe je door je aan te melden!

Wim Rutten over de ProjectPiloot :

“Als klein jongetje wilde ik al piloot worden. Helaas waren de eisen zo streng en de opleiding zo duur, dat het me toen niet gelukt is. Door de NaFIGeren methode te ontdekken en te ontwikkelen, ben ik toch nog piloot geworden. Want het woord ProjectPiloot als bedrijfsnaam dekte voor mij de lading het meest. Nu bied ik projectleiders perspectief op soepele en succesvolle verbetertrajecten. Ik wens je een prettige vlucht en een fenomenaal uitzicht.”

Missie

Het is mijn missie om mee te helpen om Nederland op een duurzame en maatschappelijk verantwoorde wijze te veranderen in het meest begeerde land om vòòr te werken.

Ik wil in 5 jaar minimaal 40 verschillende gemeentes/overheidsinstellingen leren werken met de NaFIGeren verandermanagement methode. Zodat zij complexe problemen op een eenvoudige manier oplossen en daarmee een voorbeeld worden voor andere gemeentes.

Visie

Als alle betrokkenen optimaal samenwerken bij het aanpakken van problemen, dan kunnen we tot eenvoudigere oplossingen komen, efficiënter werken en verspilling voorkomen. Dan ontstaat er namelijk synergie en is het geheel groter dan de som der delen.

Kernwaarden

Laten we elkaars meningen met respect en enthousiasme koesteren, kwaliteit nastreven en samen creatief en flexibel innoveren, met passende snelheid en moed in al onze inspanningen. Zowel intern als extern klantgericht zijn, samen prestaties leveren en in harmonie leven.

Kernkwaliteiten

Respect, samenwerking, kwaliteit, gelijkwaardigheid, enthousiasme, moed, innovatie.

Strategie

De ProjectPiloot biedt een daadkrachtige en efficiënte aanpak van transformaties en knelpunten, met volledige betrokkenheid van het management, medewerkers, klanten en andere belanghebbenden.

De aanpak, NaFIGeren, legt de basis voor doelstellingen die niet alleen inspirerend zijn, maar ook meetbare resultaten opleveren. De mens en zijn expertise staan bij deze aanpak centraal.

Dsc05392
ProjectPiloot
“Als je de manier waarop je naar dingen kijkt verandert,
verander je de dingen waarnaar je kijkt”
Wayne Dyer
GGD Amsterdam
GGD AmsterdamTeam Corona
Lees verder
In juli 2021 begon mijn reis als Kwaliteitsfunctionaris bij de GGD Amsterdam, middenin de coronacrisis.

De situatie was chaotisch. Meer dan 2000 externe medewerkers waren omringd door 86.000 documenten, waarvan velen meerdere versies hadden. Niemand wist wat de laatste versie was en het was niet helder wie nu precies waarvoor verantwoordelijk was. Een gestructureerd proces ontbrak en er waren veel knelpunten waar men niet snel genoeg de vinger op konden leggen. Het was een race tegen de klok, met de opkomst van Omicron in gedachten en als voorbereiding op toekomstige pandemieën en wijzigingen op de Wet- en regelgeving. .

Hoewel begrijpelijk gezien de snelheid waarmee het coronavirus toesloeg, waren er toch opmerkelijke prestaties. In enkele maanden werd een organisatie opgezet met duizenden nieuwe medewerkers en honderdduizenden klanten die vaccinaties kwamen halen. Ik ken géén één organisatie dit dat heeft gepresteerd! Mijn respect voor degenen die dit ondanks de chaos hebben bereikt, is enorm.

Mijn aanpak begon met het identificeren van de top 10 problemen binnen een maand. De focus lag op het begrijpen van processen en het ordenen van documenten. Het aantal processen bleek echter veel groter en complexer dan aanvankelijk gedacht. Tegelijkertijd startten we een pilot voor een document management systeem, M-files genaamd.

In zes maanden tijd brachten we het aantal documenten terug tot 750, nog geen 1% van de oorspronkelijke hoeveelheid. Dit zorgde niet alleen voor duidelijkheid en samenhang, maar gaf ook meer rust en controle.

Deze aanpak en optimalisatie werden uitgebreid naar andere afdelingen binnen de GGD Amsterdam, met vergelijkbaar succes. Van chaos naar controle, deze reis liet zien dat structuur, samenwerking en vastberadenheid zelfs in de meest uitdagende omstandigheden tot succes kunnen leiden.
Politie
PolitieQA leider
Lees verder
In september 2017 begon ik als Quality Assurance consultant bij de politie, belast met een grote uitdaging: het verbeteren van de kwaliteit en het (verder) uitrollen van een nieuwe manier van werken, het 'productiehuis', voor meer dan 100 Agile teams en 1200 medewerkers.

Hier ontmoette ik meerdere personen, waaronder projectleiders, die vastberaden waren om de kwaliteit te verbeteren. Het probleem van één van deze projectleider aanpakte, was de complexe situatie rondom de aanschaf van (heimelijke) middelen voor de politie. De bestaande middelen waren ontoereikend en de gebruikers ontevreden. Ook had het aanbestedings- en implementatieproces in het verleden jaren geduurd. Meer dan 3 jaar!!

De badkuip met gouden kranen

De projectleider stond voor de taak om essentiële functionaliteit te leveren, zonder onnodige extra's, en tevreden eindgebruikers, en dat binnen een redelijke termijn. Hij wilde geen, wat hij noemde : “Een badkuip met gouden kranen”. Die heeft hij ook niet gekregen, maar wel een middel waar de gebruikers om vroegen, zonder extra tierelantijntjes die toch noot gebruikt werden.

Hier kwam de kracht van de workshop NaFIGeren om de hoek kijken. In korte tijd werd een overzicht gecreëerd van problemen, successen, risico's en behoeften. Niet iedereen was meteen overtuigd, maar sceptici veranderden snel van gedachten.

Ondanks technische en wettelijke beperkingen lukte het binnen één jaar, de aanbesteding te voltooien en nieuwe middelen te implementeren, met tevreden eindgebruikers en groeiend vertrouwen als resultaat. Wil je ook succesverhalen in jouw organisatie creëren?

Onderneem nu actie! Neem contact op en ontdek hoe NaFIGeren jouw organisatie naar nieuwe hoogten kan brengen. Samen kunnen we problemen omzetten in successen en positieve veranderingen in gang zetten.
Politie
PolitieQuality Assurance
Lees verder
Als QA bij de politie werd ik betrokken bij een project dat draaide om de implementatie van de BIO-normen, ofwel de Basisnormen voor Informatiebeveiliging Overheid. Deze normen zijn door de Nederlandse overheid opgesteld om informatie en computersystemen binnen overheidsinstanties te beschermen in het digitale tijdperk.

Het project was echter een behoorlijke uitdaging. Er was weerstand tegen verandering en de normen zelf waren complex, en geregeld praktisch moeilijk realiseerbaar. Na twee jaar was er nog geen enkele richtlijn geïmplementeerd. De nieuwe programma manager vroeg om mijn hulp vanwege mijn succesvolle aanpak.

Ze hadden in die 2 jaar daarvoor al 25 richtlijnen geselecteerd om op te focussen, maar dit was gedaan zonder input van de echte experts en stakeholders en leidde tot verwarring. Duidelijkheid was geboden. Door de coronapandemie konden we echter geen fysieke workshops meer organiseren, dus gingen we digitaal. We vroegen als eerste iedereen welke richtlijnen zij het belangrijkst vonden.

Dit leidde tot een nieuwe prioriteitenlijst, omdat de nummer één keuze eigenlijk veel lager op de lijst thuishoorde. (plek 24 i.p.v.1 van de 25!) Samen met experts concentreerden we ons op de top drie richtlijnen en pasten we een vergelijkbare aanpak toe als in de fysieke workshops NaFIGeren. Het verschil was dat we nu zelf de antwoorden bundelden in thema's. Met succes! Binnen enkele maanden doorbraken we de weerstand en boekten we meer vooruitgang dan in de twee jaar daarvoor.

Het belang van het snel, gezamenlijk in kaart brengen van overzicht en prioritering werd hiermee bevestigd, met als resultaat veel meer overzicht, helderheid en samenhang, waardoor er veel sneller en beter resultaten werden behaald.
Gemeente HeerenveenKwaliteitsadviseur
Lees verder
Van september 2023 tot april 2024 ben ik werkzaam geweest als Kwaliteitsadviseur bij de Gemeente Heerenveen. Mijn taak was om te zorgen voor een solide fundament voor hun projecten, met name die de werkvloer betreffen. Na een eerder computerprogrammaproject dat niet verliep zoals gehoopt, waren ze vastberaden om deze keer de dingen beter aan te pakken om soortgelijke problemen te vermijden. Mijn rol was essentieel in het opzetten van een effectief vertrek- en landingsplatform voor projecten.

Ik heb het initiatief genomen om NaFIGeren® workshops, ontwikkeld door ProjectPiloot®, te organiseren waarbij iedereen welkom was. Het doel was om een breed perspectief te krijgen op de uitdagingen die men ervoer op met name de werkvloer, en niet alleen vanuit de directie. Uit de input van bijna 80 deelnemers distilleerden we snel en overzichtelijk 51 uitgewerkte kernthema's uit bijna 1600 reacties. Deze thema's fungeerden nu als de pijlers voor het het vertrek-en landingsplatform voor projecten.

Na zorgvuldige overweging, en met input van alle deelnemers, identificeerden we de meest kritieke punten om aan te pakken. We concentreerden ons nu op de grootste problemen zoals deze op de werkvloer ervaren worden, waaronder het beruchte computerprogramma. Daarnaast keken we hoe we onze processen konden verbeteren. Tot onze verbazing sloten de bestaande plannen van het bestuur aan op 19 van de 51 thema's (meer waren er niet), wat het aanzienlijke verschil - of de GAP - tussen de verwachtingen van het bestuur en de werkelijke behoeften op de werkvloer blootlegde. Zo kwam het computerprogramma niet voor in de strategie van de directie!

Dit verschil leidt vaak tot onnodige discussies en ontevredenheid. Dankzij de NaFIGeren® aanpak hebben we alle onderkende problemen inzichtelijk gemaakt. Mijn collega's zullen nu beginnen met het aanpakken van twee specifieke thema's, gekozen door de deelnemers, om verbeteringen aan te brengen. Één daarvan is..... je raad het al..... dat computerprogramma.

Het doel is om volgens het NaFIGeren principe de dialoog aan te gaan in plaats van te gaan discussiëren, gericht op het creëren van tevredenheid, positiviteit, helderheid en vertrouwen.

Het belang van snel een duidelijk overzicht verkrijgen en prioriteiten stellen wordt steeds weer bewezen. Een goede voorbereiding blijft het halve werk. Ook in deze hectische tijd. De ProjectPiloot® methode maakt daadwerkelijk een verschil door rechtstreeks naar de kern van problemen te gaan en niet alleen vanuit een top-down perspectief te werken.

Dit bewijst dat we samen sneller en doelgerichter problemen kunnen aanpakken en veranderingen kunnen implementeren die er echt toe doen. Samen bouwen we aan een betere toekomst.
Vorige
Volgende

Opdrachtgevers ProjectPiloot:

Afbeelding2