Projectpiloot
Effectief verandermanagement

Voor succesvolle verbetertrajecten

Wat is NaFIGeren?

NaFIGeren is een methode om te komen tot succesvolle verbetertrajecten. De sleutel ligt in het horen, zien en waarderen van alle betrokkenen, met name in de voorbereidende fase van het project. Dit leidt tot realistische plannen die gedragen worden door alle medewerkers.

Door te NaFIGeren voorkom je weerstand van medewerkers, vertragingen en budgetoverschrijdingen. Omdat er medewerkers uit alle geledingen betrokken zijn, overzie je alle aspecten. Dit leidt tot een project waarin aan alles is gedacht. Zo kom je tot een helder plan en wordt het eenvoudig om de verwachtingen te managen

NaFIGeren is een combinatie van het woord navigeren en de eerste letters van Feiten, Ideëen en Gebeurtenissen, 3 aspecten die een belangrijk onderdeel vormen van de aanpak.

De methode is bedacht door ProjectPiloot Wim Rutten en onder andere afgeleid van de Why-How-What cirkel van Simon Sinec, NLP en Risk Based Testing.

NaFIGeren bestaat uit de volgende stappen:

Overzicht sessie: In een sessie van 2,5 uur brengen we het probleem in kaart met minimaal 8 mensen die verschillende functies bekleden. De deelnemers verzamelen inzichten op basis van feiten, ideeën en gebeurtenissen. Dit leidt tot overzicht en prioriteiten. Uit ervaring blijkt dat hiermee 80-90 % van het probleem in beeld is.

Verwerken van de input en thema’s rangschikken:  We verwerken de input van de overzicht sessies, waaronder behoeften, successen, risico’s en problemen en categoriseert deze naar thema’s. De thema’s worden vervolgens gerangschikt naar de drie domeinen: Behoeften, Mensen en Systemen, volgens het BMS-model van ProjectPiloot. 

Terugkoppeling naar deelnemers: We koppelen de thema’s terug naar de deelnemers, waarbij zij de kans en impact van elk thema inschatten om te bepalen wat zij het belangrijkste vinden.

Bepalen gemiddelden en risicodiagram: Vervolgens bepalen we het gemiddelde van de kans en impact en nemen dit op in een risicodiagram. Van hieruit kan men prioriteren en focus aanbrengen.

Samenstellen Thema document. Per thema wordt er een document opgeleverd met een overzicht van verzamelde problemen, successen, risico’s en behoeften.

Schermafbeelding 2024 01 19 161004
Afbeelding1

Vervolgacties door de organisatie na het NaFIGeren:

Prioriteiten en verantwoordelijkheden vaststellen: Bepalen van de top prioriteiten, verantwoordelijkheden vaststellen en bespreken wie wat oppakt.

Maatregelen en risico’s per thema: Voor elk thema worden maatregelen en risico’s bepaald.

Actieplan ontwikkelen: Deze informatie wordt verwerkt in een concreet actieplan (op één A3-formaat).

Doelgerichte uitvoering volgens OKR Aanpak: Om de gewenste resultaten te bereiken, worden acties uitgezet volgens de OKR aanpak. Bij grote of complexe projecten kunnen de acties opgenomen worden in een projectplan.

Resultaat behalen: Het doel is optimale resultaten behalen met draagvlak en daadkracht, grip op je project, flow in je team en tevredenheid bij je stakeholders.

NaFIGeren biedt jou een gestructureerde en diepgaande aanpak om de uitdagingen van grote veranderingsprocessen succesvol te beheren

Wil jij ook NaFIGeren? Vlieg de ProjectPiloot in of word zelf ProjectPiloot:

ProjectPiloot invliegen

Wil jij verbeteringen doorvoeren en
kun je wel een vliegende start gebruiken?

Ik begeleid je graag!

In volle vaart naar een realistisch plan
dat wordt gedragen door alle betrokkenen.

ProjectPiloot worden

Wil jij jouw verbetertrajecten
zelf op koers houden?

Volg dan onze training en leer NaFIGeren.

Zelfverzekerd aan de stuurknuppel
bij elk toekomstig project.